شراط فروش سیتروئن C۳-XR توسط سایپا
سیتروئن C۳ یکی از محصولاتی بود که در دوره برجام با همکاری شرکت سیتروئن و سایپا در کارخانه کاشان سایپا سیترروئن تولید میشد که بعد ار بازگشت تحریمها تولید این خودرو جذاب نیز متوقف شد حالا، اما شرکت سایپا بنا دارد تا این خودرو را در قالب نوع کراس اوور با نام سیتروئن C۳-XR به بازار عرضه کند و در همین راستا نیز نمونه اولیه تولید شده این خودرو به صورت رسمی در نمایشگاه خودرو مشهد که در اواخر شهریور برگزار شده بود معرفی کرد.
به گزارش عصر ایران، سیتروئن C۳-XR در حقیقت یک کراس ساب کامپکت است که طی همکاری شرکت پژو سیتروئن و دانگ فنگ موتور چین بر اساس پلتفرم PS۱ طراحی و تولید شده است. نمونههای اولیه این خودرو در سال ۲۰۱۴ رونمایی شده و در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ نمونههای فیس لیفت آن راهی بازارهای جهانی شده است.
این خودرو چه در طراحی بیرونی و چه در طراحی داخل کابین آن چنان سبک طراحی به روزی را دنبال نمیکند، اما سبک طراحی آن خصوصا در بخش طراحی بدنه منطقی است.
در نمای جلو این خودرو به راحتی میتوان سبک طراحی محصولات سیتروئن را مشاهده کرد به گونهای که رگ و ریشههایی از سبک طراحی سیتروئن C۵ را در بخش جلو این خودرو میتوان دید. یکی از مواردی که به طراحی نمای جلوی این خودرو کمک است، خطوط کرومی است که در این قسمتها کار شده و از اطراف چراغها شروع شد و در نهایت لوگوی سیتروئن را تشکیل میدهند. جلو پنجره سیتروئن C۳XR نیز طراحی بسیار خوبی داشته و چهرهای تهاجمی را به این خودرو داده است.
نمای عقب این خودرو طراحی بسیار ساده دارد، اما فرورفتگیهای به کار رفته در بخش پایین در صندوق عقب و گلگیرها کمی چهره این بخش را عوض کرده اند. نکته دیگری که در این بخش میتوان به آن توجه کرد فرم طراحی سپر عقب سیتروئن سی ۳ ایکس آر است که طراحی به نسبت اسپرتی دارد و طراحی قابل قبولی را به نمایش میگذارد.
نیروی محرکه در سیتروئن C۳-XR توسط یک موتور سه سیلندر ۱.۲ لیتری توربوشارژ تامین میشود که این پیشرانه میتواند ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کرده و از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچهتر به چرخهای جلو منتقل کند. البته احتمال دارد که در آینده شرکت سایپا این خودرو را پیشرانه ME۱۶ و جعبه دنده ۶ سرعته AT ساخت کمپانی DAE در بازار عرضه کند.
اولین محموله قطعات این خودرو سفارش گذاری شده و در راه حمل به ایران است و به زودی وارد کارخانه سایپاسیتروئن خواهد شد و بر این اساس در آذر ماه سال جاری، شاهد شروع تولید آزمایشی این خودرو، خواهیم بود و در بهمن ماه، با افزایش تدریجی سفارش گذاریهای انجام شده و رسیدن محمولههای بعدی قطعات، شاهد ت فروش رسمی این خودرو توسط سایپا باشیم.
برنامه تولید این خودرو در سال جاری، ۲۰۰۰ دستگاه و برنامه سال بعد، حداقل ۲۰ هزار دستگاه خواهد بود.